Team-casting (aka ‘sådan får du din vilje’)

Team-casting (aka ‘sådan får du din vilje’)

Skrevet d.  8. april 2015

Gider du være en del af et team, som består af mennesker, som karakteriseres ved følgende:

1) De er ægte
At vide og vise hvem man er som menneske, turde være sig selv, være ærlig, skaber selvværd. Andre ser dig, og viser dig tillid. Selvindsigt er nøglen.

2) De kender deres kunder
Taler kundens sprog, og tilpasser sin tone til forskellige persontyper.

3) De ‘connecter’
Tør vise hvad de kan, og hvilke slags mennesker de er, men kan sætte deres personlige ønsker i baggrunden til fordel for sagen (kan kontrollere deres følelser og forholde sig rationelt til sagen).
Holder sig på deres egen banehalvdel, går efter bolden (ikke manden)

4) De er ikke aggressive (‘pushy’)
De fremfører deres sag stille og roligt, uden at blive utålmodige, insisterende eller aggressive. De ved, at i det lange løb er det de små ting der tæller, og at det tager tid at få andre til at se tingene på deres måde.

5) De er ikke tilbageholdende (‘mousy’)
De fremfører deres ideer som fakta, som modparten kan overveje.
De undgår at tage luften ud af deres forslag ved at sige ’jeg tror’ eller ’ det er muligt at…’.

6) De bruger positivt kropssprog
De har en entusiastisk varieret toneleje, holder øjenkontakt, læner sig imod den, de taler med. De ved, at hvordan de siger tingene, kan ende op med at være vigtigere, end det de rent faktisk siger.

7) De er klare og præcise
De er gode til at kommunikere deres ideer hurtigt og klart. De ved, hvad de taler om, og synes det er let og også sjovt at forklare det til andre.

8) De kan se tingene fra dit perspektiv
De lytter, er åbne overfor andres perspektiver, og kan tilpasse deres egne efter dem.
De tør indrømme, at deres egne meninger ikke nødvendigvis er perfekte. De siger f.eks.: ‘Det giver mening det du siger’, ’jeg kan se hvad du mener’, og viser dermed modparten, at de respekterer hans synspunkt.

9) De stiller gode spørgsmål
Spørgsmålene viser modparten, at de har lyttet til det der er blevet sagt, og at de forsøger at sætte sig ind i modpartens synspunkter.

10) De tegner et billede
De bruger illustrationer, eller fortæller historier, som understreger deres pointer.

11) De efterlader et stærkt førstehåndsindtryk
De retter sig op, giver dig hånden på en tilpas fast måde, har øjenkontakt og smiler, og holder skuldrene nede og tilbage.

12) De ved, hvornår de skal træde et skridt tilbage
Når de har en god sag, så har de tillid til det, og tør træde et skridt tilbage og give modparten tid til at fordøje budskabet.

13) De er ’pleasere’
De ved hvornår de skal stå fast, og kan alligevel give køb på ting, for at opnå det overordnede mål. De bidrager til at andre bliver glade, fordi de forstår at når andre bliver glade, kan det bidrage til at de selv når deres mål. De ved at det er vigtigere at nå målet end at få ret.

 

Sjovt nok er alle punkterne her kendetegn for mennesker, der er ’likable’/’elskelige’, altså mennesker vi synes godt om.

Det står sjældent i jobannoncen, at vi gerne vil have, at du er ‘elskelig’ ;-). Men vi anbefaler medarbejdere til hinanden med ord som: “Ham skal du snakke med, han er en god fyr”.

Sidebemærkning:
Jeg kan ikke komme på, hvad man siger om en kvinde, som man anbefaler pga hendes ‘likeability’/’elskelighed’, måske nogen kan hjælpe mig ?
Jeg har en lumsk mistanke om, at vi så i stedet siger at ‘hun er dygtig’.

Men det med at være ‘en god fyr m/k’ det er særlig vigtigt, når vi snakker team-effektivitet, for undersøgelser har vist, at hvis vi skal vælge, så foretrækker vi at arbejde sammen med mennesker der er ‘likeable’, fremfor mennesker der er dygtige.

Det er endnu en gang bevist, at når det gælder produktivitet/effektivitet, så kan en dårligere faglig kompetence opvejes – og endda overgås – af personlighed.

Samme karakteristika gælder mennesker, der er virkelig gode til at overbevise andre / få andre til at se en sag fra deres perspektiv.
Det vil være særlig væsentligt i forhold til eksempelvis ledelse, salg eller kundeservice.

Bolden over til dig:

Overvej udfra punkterne ovenfor

  • Hvordan kan det fremme din personlige karriere?
  • Hvilke knapper kan du begynde at trykke på, for at dine synspunkter får mere gennemslagskraft?
  • Hvordan kan det bidrage til at skabe mere effektivitet i dit team/din virksomhed?
  • Hvordan kan du tage højde for det, når du rekrutterer?
  • Hvordan kan du bringe det ind i vurderingen af medarbejdere, ex MUS-samtaler
  • Hvordan kan du bringe det ind i din kompetence-udvikling ?

Overvejer du at gøre en indsats i forhold til dit team
– eller dig selv –
så er der inspiration at hente HER & HER.

 

Forbehold:

Personer, som har ALLE de her karaktistika er sjældne !

Jo mere selvindsigt du har, jo større chance for at du løbende stræber efter at tilegne dig de her egenskaber.
Og, at bruge dem i relevante sammenhænge.

Rom blev ikke bygget på én dag.

 

Inspireret af Travis Bradberry, medforfatter på ’Emotional Intelligence 2.0’