Fra PRES til TRIVSEL på jobbet

Fra PRES til TRIVSEL på jobbet

Skrevet d.  4. november 2014

Virker det som ønske-tænkning
BÅDE at trives som menneske
OG leve op til nye krav på jobbet?

– Det kan lade sig gøre!

Hvis du er en af de mange, hvis små hår i nakken rejser sig, når du hører:  Mere struktur, flere målinger, mere kontrol, flere regneark, så har du en vigtig beslutning du skal tage:

Vil du med på vognen, eller vil du være afhopper?

Så længe du ikke har taget den beslutning om det, så længe vil din trivsel blive påvirket alene af den årsag.

Måske er du med på at give det en chance, at se de nye forandringer an, inden du tager din beslutning? I så fald ligger bolden hos dig, og du skal tage ansvar for at trives og have det godt i den overgang.

Der er masser af tiltag, der tilsyneladende har en effekt på de fleste menneskers trivsel, men der er næsten ingenting der virker på alle. Der er ingen vej udenom; Du skal finde din EGEN vej til trivsel i denne overgang.

Til din inspiration får du her min TOP-6, tiltage/tankegange, jeg har set fungere i praksis for mine kunder, når vi bliver udfordrede af nye strategier eller kultur-ændringer i de virksomheder, vi til daglig arbejder i.

1.  Tag ansvar for bekymringer

Bekymringer er misbrug af vores fantasi.
Når du bekymrer dig om noget, som du faktisk ikke selv har kontrol over, eller indflydelse på, så slip det!

2. Sæt pris på dine kollegaer

Vær venlig og hjælpsom overfor dine kollegaer, og anerkend dem når de er hjælpsomme og venlige overfor dig. Holdånd kan få jer sammen godt igennem overgangen.

3. Gør det, du gør bedst

Tænk godt over hvad du bedst kan lide ved dit job.
Er det når du kan få lov at ‘nørde’/bruge din faglighed? Når du arbejder tæt med andre? Når det går stærkt?
Fokusér på det, der giver dig energi og tilfredshed, fokusér på ‘det der virker’ og det du er god til!
Skriv det op, så du kan minde dig selv om det.

4. Find den positive intention

Sandsynligvis har du allerede spottet alle ‘hullerne i osten’ ifm forandringerne. Så prøv i stedet at søge med lys og lygte efter de positive intentioner bag de ting der sker.
Det er ganske sjældent at folk gør noget på arbejdspladsen, alene for at genere andre – de gør det af en god mening, find den!

5. Fokusér på facts & løsninger

Når du kommunikerer med andre om forandringerne i forhold til jeres arbejdsopgaver, så fokusér i denne overgang på fakta og løsninger.

Det er svært for andre, kollegaer eller leder, at tage ansvar for dine følelser, og måske ønsker du egentlig også at holde dem for dig selv, mens du tager din beslutning om du skal med på vognen.

Når du fokuserer på fakta og løsninger, så har du en stemme, en mulighed for at få indflydelse på implementeringen af forandringen.

6. Det er bare en overgang

Den forandring, du er midt i nu, er ikke permanent, der vil komme andre til,  som så vil have fokus. Forandringen påvirker ikke hele dit liv, kun dit arbejdsliv, og kun i en begrænset periode.

Mere inspiration?

Jeg holder jævnligt foredrag ude i virksomhederne, afholder gratis webinarer, laver blogs om emnet etc.

Vil du have mere inspiration til at finde de unikke byggesten, som er nøglen til din egen trivsel, så lad os mødes på LinkedIn eller Facebook. Du har også mulighed for at tilmelde dig mit nyhedsbrev, både på Facebook og på mit website.

Til sidst

Inspiration har først rigtig værdi, når du har tænkt over, hvordan DU kan omsættes det til handling. Gør dig selv en tjeneste og overvej:

Jeg vil begynde at _____________
Jeg vil holde op med at ______________

Bedste hilsner
og glædelig ‘overgang’

Hanne Alsen, Work-at-Life